Przydatne informacje |
---|
Wymagania formalne |
Komplet informacji do wydrukowania |
Drodzy Narzeczeni!
Cieszymy się, że na miejsce udzielenia sobie sakramentu małżeństwa wybraliście naszą świątynię. Chcemy Wam pomóc nie tylko pięknie przeżyć nadchodzącą uroczystość, lecz także usprawnić jej przygotowanie. Dlatego zamieszczamy poniżej kilka praktycznych informacji, które – jak wierzymy – okażą się dla Was pomocne.
1. Co z datą ślubu?
Mówiąc wprost: termin ślubu zależy od Was. Najczęściej błogosławimy małżeństwa w soboty, jednak gdybyście z uzasadnionych przyczyn myśleli o innym dniu tygodnia, to oczywiście również jest to możliwe. Godzinę ślubu każdorazowo uzgadniamy indywidualnie. Jeśli zależy Wam na konkretnej dacie i godzinie, zgłoście nam to możliwie najwcześniej. Terminy można rezerwować już półtora roku przed planowanym ślubem.
2. Co z wystrojem świątyni?
Z naszej strony zapewniamy ślubne kompozycje kwiatowe przy ołtarzu, dywan w nawie głównej oraz pełne oświetlenie. Oczywiście istnieje możliwość dodatkowego udekorowania wnętrza świątyni we własnym zakresie, natomiast ze względów organizacyjnych, szczegóły dekorowania należy wcześniej uzgodnić z parafią. Jeśli w dniu Waszej uroczystości odbywają się u nas także inne śluby, wówczas warto rozważyć możliwość porozumienia się z pozostałymi narzeczonymi (wspólna dekoracja z pewnością obniży Wasze wydatki).
3. Co z oprawą muzyczną ślubu?
Zapewniamy oprawę muzyczną organisty parafialnego. Jeśli zależy Wam na konkretnych pieśniach, możecie uzgodnić z nim listę utworów liturgicznych. Oczywiście istnieje możliwość zaproszenia przez Was we własnym zakresie dodatkowych muzyków, jednak należy to wcześniej uzgodnić z parafią. Pamiętajcie też, że wybór pieśni musi być zgodny nie tylko z Waszymi upodobaniami, lecz także z porządkiem sakralnym, prawem kościelnym oraz przepisami liturgicznymi, o czym przypomniała m. in. Komisja Muzyki Kościelnej naszej diecezji w dn. 9 maja 2023 roku (warto przeczytać treść komunikatu: https://diecezja.waw.pl/komunikat-komisji-muzyki-koscielnej-dw-p-dot-przepisow-liturgicznych-obowiazujacych-przy-wykonywaniu-muzyki-w-kosciolach/).
4. Co ze zdjęciami lub filmem ze ślubu?
Fotografowie i kamerzyści są u nas zawsze mile widziani. Przy ich wyborze zwróćcie uwagę, czy ukończyli odpowiednie kursy kościelne i czy posiadają uprawnienia do medialnej obsługi liturgii. Ich ważna praca nie może zakłócać przebiegu ślubu ani naruszać jego sakralnego charakteru. Fotografów lub kamerzystów zapraszacie we własnym zakresie.
5. Co z czytaniami i służbą przy ołtarzu?
Konkretne czytania i psalm możecie wybrać samodzielnie z tekstów przewidzianych w liturgii ślubnej. Możecie także zaproponować własne wezwania do modlitwy wiernych. Jeśli zależy Wam na tym, aby czytania bądź modlitwę wiernych proklamowała bliska Wam osoba, poinformujcie nas o tym wcześniej. To samo dotyczy śpiewu psalmu. Jeśli w gronie Waszych bliskich są ministranci lub lektorzy, zaproście ich do służby przy ołtarzu.
6. Co z konfetti bądź ryżem?
Rozumiemy radość nowożeńców oraz wagę tradycji, natomiast w naszej parafii zabronione jest rzucanie w młodą parę konfetti bądź ryżem. Powodów jest kilka. Nasza świątynia jest zabytkiem, a kolorowe wytwory z plastiku powodują odbarwienia schodów, tym bardziej gdy w grę wejdą słońce, woda bądź wiatr. Z kolei rzucanie, a przez to marnowanie pożywienia jest nie na miejscu nie tylko w obrębie świątyni, lecz w ogóle w cywilizowanym świecie, gdzie sam ryż stanowi pokarm dla milionów ludzi, a głód wciąż jest poważnym problemem. Poza tym, drobinki plastiku i ziarna ryżu sprząta się niezwykle trudno, tym bardziej na tak szerokim terenie, jak wejście do naszej świątyni. Jak pewnie widzicie, wokół kościoła staramy się zachować porządek na co dzień. Świątynię i jej teren sprzątamy w każdy piątek. Byłoby niewskazane pozostawienie po sobie nieposprzątanej świątyni, którą przecież ktoś wcześniej sprzątał dla Was. Nie rezygnując zatem ze zwyczajów ślubnych, a mając jednocześnie na uwadze sakralny wymiar uroczystości oraz uzasadnioną troskę o świątynię, proponujemy przeniesienie opisywanych elementów tradycji na salę weselną. W przypadku nieuszanowania naszej prośby, niestety będziemy zmuszeni posprzątać po Was na Wasz koszt.
7. Pozostałe kwestie
Na koniec pragniemy dodać, iż wyjątkowość naszej świątyni nie leży wyłącznie w jej duchowym charakterze, wyjątkowym na skalę krajową wezwaniu patronalnym czy doskonałej lokalizacji. Jej rozpoznawalność wynika także z faktu, iż została ona wzniesiona jako pomnik polskich bohaterów poległych w powstańczej bitwie o Olszynkę Grochowską. Świątynia jest utrzymywana wyłącznie z ofiar parafian i sympatyków. Jeśli macie życzenie wesprzeć ją materialnie, będzie to dla nas wyraz wspólnej troski o piękno domu Bożego oraz dziedzictwa przodków, za co już teraz serdecznie dziękujemy.
Pamiętajcie również, że Wasze ewentualne trudności finansowe nigdy nie są przeszkodą do zawarcia małżeństwa w naszej świątyni i żadne kwestie materialne nie powinny Was onieśmielać w podjęciu decyzji o ślubie kościelnym.
Ks. Proboszcz i Rada Parafialna, 2023
Wymagania formalne
Narzeczeni, którzy pragną zawrzeć małżeństwo konkordatowe powinni:
- zgłosić się do Urzędu Stanu Cywilnego (właściwego ze względu na miejsce zameldowania jednej ze stron) w celu dokonania formalności wynikających z prawa cywilnego:
- pobrać zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa cywilnego – 3 egz.
- złożyć oświadczenie o nazwiskach stron i dzieci po zawarciu małżeństwa.
- zgłosić w biurze parafialnym w parafii miejsca zamieszkania (a nie zameldowania) jednej ze stron zamiar zawarcia małżeństwa konkordatowego (przynajmniej 3 miesiące przed planowanym terminem ślubu). W związku z nowym protokołem prosimy o uprzednie ustalenie z księdzem daty spisania protokołu kanonicznego.
Przy zgłoszeniu w biurze parafialnym narzeczeni przedstawiają:
- dowody osobiste,
- świadectwa chrztu (ważne 3 m-ce od daty wydania),
- świadectwa ukończenia kursu przedmałżeńskiego, potwierdzenie udziału w 3 spotkaniach poradni małżeńskiej,
- zaświadczenia z USC, które są ważne 180 dni od pobrania.
Kancelaria jest czynna od wtorku do piątku w godz. 9:00-11:00 i 16:00-18:00
W wakacje kancelaria czynna w godz. 9:00-10:00 i 16:00-18:00
Kurs przedmałżeński rozpoczyna się w II piątek września, II piątek stycznia i II piątek kwietnia – obejmuje 10 nauk w każdy kolejny piątek. Konferencje odbywają się w sali na plebanii o godz. 18:30.
Poradnia małżeńska w czwartek od godz. 17:00 w sali na plebanii. Spotkanie ustalamy drogą e-mailową z P. Martą Krasnodębską –